poniedziałek, 18 marca 2019

Witam wszystkich serdecznie. 

Dziś opowiem wam o przekładniach mechanicznych i jak można samemu ją wykonać. Zanim zaczniemy pracę nad modelem należy poznać kilka przydatnych informacji. Oto najważniejsze z nich.
Napędami nazywa się urządzenia pośredniczące w przekazywaniu energii mechanicznej od silnika do maszyny roboczej. W zależności od rodzaju urządzeń decydujących o sposobie przekazywania energii, rozróżnia się napędy: mechaniczne, elektryczne, hydrauliczne i pneumatyczne. Przekładnia mechaniczną nazywa się napęd mechaniczny służący do przenoszeniu ruchu obrotowego z wału czynnego (napędzającego) na wał bierny(napędzony). 
Przekładnia zębata to przekładnia mechaniczna, w której przeniesienie napędu odbywa się za pośrednictwem nawzajem zazębiających się kół zębatych. Przekładnie rozróżnia się ze względu na:

1.      Liczbę stopni:
  • przekładnia jednostopniowa, w której współpracuje jedna para kół zębatych
  • przekładnia wielostopniowa np. dwustopniowa, trzystopniowa itd., w której szeregowo pracuje więcej par kół zębatych; przełożenie całkowite przekładni wielostopniowej jest iloczynem przełożeń poszczególnych stopni
2.      Umiejscowienie zazębienia:
  • zazębienie zewnętrzne
  • zazębienie wewnętrzne
3.      Rodzaj przenoszonego ruchu:
  • przekładnia obrotowa – uczestniczą w niej dwa koła zębate
  • przekładnia liniowakoło zębate współpracuje z listwą zębatą tzw. zębatką. Ruch obrotowy zamieniany jest w posuwisty lub na odwrót
4.      Wzajemne usytuowanie osi obrotu:
  • osie równoległe (przekładnia walcowa)
  • osie przecinające (przekładnia stożkowa)
  • osie wichrowate prostopadłe (przekładnia haploidalna, przekładnia ślimakowa) i nieprostopadłe (przekładnia hiperboloidalna)


Rys. 1 Przekładnia pasowa z podwójnym przełożeniem (wykonanie własne). 


Przekładnie zębate są najpowszechniej stosowanymi przekładniami w budowie maszyn.

Ich główne zalety to:
→stałość położenia
→wysoka sprawność (do 99% dla przekładni pojedynczych)
→zwartość konstrukcji
→mniejsze naciski na wały i łożyska
→niezawodność działania
Wady przekładni zębatych:
→wysoki koszt wykonywania
→mniejsza odporność na przeciążenia
→hałaśliwość
→konieczność dość obfitego smarowania
W każdym kole zębatym wyróżnia się:
⇒Głowę o wysokości (ha) – część zęba zawarta między powierzchnią podziałową i powierzchnią wierzchołków koła zębatego
⇒Stopę o wysokości (hf) – część zęba zawartą między powierzchnią podziałową i podstawą koła zębatego
⇒Wierzchołek zęba – powierzchni wierzchołka koła zębatego, przynależącą do zęba
⇒Podstawę zęba – część powierzchni podstaw przynależną do zęba
⇒Powierzchnię boczną zęba – ograniczającą ząb od strony wrębu
⇒Wrąb – tj. przestrzeń między dwoma sąsiadującymi zębami
⇒Dno wrębu – część powierzchni podstawy koła zębatego zawartą pomiędzy podstawami sąsiednich zębów
⇒Linia zęba – tj. linia przecięcia powierzchni bocznej zęba z powierzchnią podziałową 
⇒Zarys normalny węzła – linia przecięcia powierzchni bocznej zęba płaszczyzną normalna (tj. prostopadłą) do linii zęba
Głównie wymiary koła zębatego :
➤średnica podziałowa (d)
➤średnica wierzchołków (średnica głów) (du)
➤średnica podstaw (średnica dna wrębów) (df)

  
   Model mojej przekładni wykonany jest z plastikowych kół zębatych i drewnianej podstawki. Składa się ona z dwóch kół zębatych, większego i mniejszego. Zostały przybite do podkładki małymi gwoździkami. Tak wygląda efekt końcowy mojej pracy.

 

 Zdjęcie 1. Model mojej przekładni.


1 komentarz: